We vertrouwen onze klanten

Toch checken we soms iets

Papieren met calculator

Syntrus Achmea Hypotheken helpt om witwassen, fraude en terrorismefinanciering tegen te gaan. Dat doen alle financiële instellingen in Nederland, samen met de overheid. Het betekent onder meer dat we de persoonsgegevens van klanten controleren. En dat we u om informatie vragen bij een extra aflossing. Hopelijk heeft u hier begrip voor.


Document uploaden

Dit vragen wij u

Als u klant wordt

Sluit u een hypotheek af bij Syntrus Achmea Hypotheken? Dan controleren we uw persoonsgegevens. Daarvoor vragen we u om een kopie van uw identiteitsbewijs. We vragen u ook of u belastingplichtig bent in een ander land.Ook controleren we of de tegenrekening op uw naam staat. Daarvoor kunnen we u om een kopie van een bankafschrift vragen. De tegenrekening is een vaste betaalrekening die u gebruikt voor overboekingen naar uw hypotheek bij Syntrus Achmea Hypotheken.


Als u klant bent

Heeft u al een hypotheek bij Syntrus Achmea Hypotheken? Van al onze klanten houden we de extra aflossingen in de gaten. Het is mogelijk dat wij vragen stellen over uw extra aflossingen. In dat geval ontvangt u van ons een brief.

Bij sommige overboekingen vragen we om een toelichting

Het is mogelijk dat wij vragen stellen over uw extra aflossingen, in dat geval ontvangt u van ons een brief. Dit betekent niet dat we onze klanten niet vertrouwen. Onze controles zijn nodig om witwassen en ander misbruik tegen te gaan. Heeft u een brief ontvangen? Dan is het belangrijk dat u het formulier bij de brief invult en terugstuurt. Als u dat niet doet of als u geen duidelijke toelichting geeft, moeten we de overboeking mogelijk doorgeven aan de Financial Intelligence Unit.

Herkomst van geld aantonen

Doet u een opvallende overboeking of aflossing? Dan kunnen we u vragen waar het geld vandaan komt. We vragen u dan ook om dat aan te tonen. Maar hoe toont u aan waar een bedrag vandaan komt? We helpen u op weg. Stuur altijd een kopie mee van alle gevraagde documenten per item.
  • Spaargeld

    • Een salarisstrook (niet ouder dan 2 maanden) of de laatste jaaropgave van uw inkomen.
    • Recente bankafschriften waaruit de opbouw van het spaargeld blijkt. Dit mogen ook jaaropgaven van uw spaar- en/of beleggingsrekening zijn.
  • Overwaarde uit verkoop woning

    • De aflossingsnota van de notaris. Hierop staat de verkoopsom en het restant van de hoofdsom van de hypotheek.
  • Schenking

    • Een document waaruit de schenking en de schenker blijken, bijvoorbeeld een akte of een overeenkomst.
    • Een bankafschrift waaruit blijkt dat u de schenking heeft ontvangen.
  • Erfenis

    • Een kopie van de akte van erfrecht.
    • Een bankafschrift waaruit blijkt dat u een bedrag vanuit een erfenis heeft ontvangen.
  • Verkoop woning uit erfenis

    • Een kopie van de notariële akte van verdeling.
    • De aflossingsnota van de notaris. Hierop staat de verkoopsom en het restant van de hoofdsom van de hypotheek.
  • Buitenlandse rekening

    • Bankafschriften waaruit blijkt dat dit uw rekening is.
    • Documenten die de herkomst van het vermogen aantonen.
  • Aandelen of crypto

    • Een bewijs van de oorspronkelijke inleg van uw beleggingen.
    • Een overzicht waaruit de opbouw en waardeontwikkeling van uw beleggingen blijkt.
    • Een bewijs van de geldopnames (bijvoorbeeld een overboeking naar uw privé rekening).
  • Vermogen van zakelijke rekening

    • Een toelichting op uw extra aflossing met een document waaruit blijkt hoe de bedrijfsactiviteiten in het vermogen voorziet, bijvoorbeeld:
      een recente jaarrekening, een recent bankafschrift van de zakelijke rekening, een aangifte voor vermogensbelasting, een btw-aangifte, een bewijs van dividend- of winstuitkering of een leningovereenkomst met het bedrijf.

Aflossingen: vraag en antwoord

Vragen

Wanneer stellen wij vragen over uw aflossing?
Aflossingen kunnen om verschillende redenen opvallen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een groot bedrag of een groot aantal overboekingen. We kunnen niet zeggen om welke bedragen en aantallen het precies gaat. Wij zijn op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (de Wwft) verplicht onderzoek te doen naar de herkomst van de middelen waarmee u de extra aflossing heeft gedaan.

Privacy

  • Hoe is mijn privacy gewaarborgd?

    Informatie over aflossingen kan heel persoonlijk zijn. Daarom hebben maar enkele medewerkers van Syntrus Achmea Hypotheken toegang tot die gegevens om de aflossing te beoordelen. En natuurlijk houden we ons aan het privacy statement van Syntrus Achmea Hypotheken.
  • Wat gebeurt er als ik geen antwoord geef op vragen over een aflossing?

    U bent niet verplicht de vragen te beantwoorden. Maar we raden u aan het wel te doen. Als u de vragen niet beantwoordt, kunnen we niet bepalen of er sprake is van een ‘ongebruikelijke transactie’, wij kunnen dan niet aan de wettelijke verplichting voldoen die op ons rust. Syntrus Achmea Hypotheken moet de overboeking dan mogelijk melden bij Financial Intelligence Unit.

Documenten insturen

  • Kan ik het formulier ook e-mailen?

    Insturen via de upload-pagina is het veiligst. Lukt dat niet of wilt u dat niet? Dan kunt u het formulier ook per post versturen.
  • Krijg ik een ontvangstbevestiging?

    Stuurt u het formulier of andere documenten op via de website? Dan ontvangt u altijd een ontvangstbevestiging.

  • Hoe lang bewaart Syntrus Achmea Hypotheken de informatie die ik opstuur?

    We bewaren de gegevens 7 jaar. Dat zijn we wettelijk verplicht.

Financial Intelligence Unit

  • Wat is de Financial Intelligence Unit?

    De Financial Intelligence Unit is onderdeel van de overheid. De FIU-Nederland analyseert ‘ongebruikelijke transacties’ om misdrijven te voorkomen en op te sporen. Banken en andere meldplichtige organisaties zijn verplicht om ‘ongebruikelijke transacties’ te melden bij de Financial Intelligence Unit.
  • Wie bepaalt of een extra aflossing wordt gemeld bij de Financial Intelligence Unit?

    Bij Syntrus Achmea Hypotheken werken gespecialiseerde medewerkers die opvallende overboekingen controleren en analyseren. Zij beslissen wanneer een extra aflossing als ‘ongebruikelijke transactie’ wordt gemeld bij de Financial Intelligence Unit.
  • Hoe weet ik of Syntrus Achmea Hypotheken een melding doet bij de Financial Intelligence Unit?

    We mogen geen mededelingen doen over meldingen bij de Financial Intelligence Unit. Dit staat in de wet. De reden is dat er misbruik gemaakt kan worden van kennis over een melding.