Veelgestelde vragen

  • Ik wil gaan verbouwen. Kan ik een 2e hypotheek krijgen?

    Dit kan als uw 1e hypotheek bij Syntrus Achmea Hypotheken loopt en als u aan de voorwaarden voldoet.

    Neem contact op met uw hypotheekadviseur.
  • Hoeveel kan ik (zonder kosten) aflossen?

    U mag altijd zonder kosten aflossen met eigen geld (geen geleend geld maar bijvoorbeeld spaargeld of een ontvangen schenking). 

    Lost u niet af met uw eigen geld? Dan mag u per kalenderjaar 10% van de oorspronkelijke hoofdsom van het leningdeel zonder kosten aflossen. Een overbruggingskrediet mag altijd zonder kosten worden afgelost. 

    Daarnaast kunt u aan het eind van elke rentevastperiode zo veel aflossen als u wilt.  

    Bekijk het stappenplan extra aflossen
  • Wanneer wordt mijn maandbedrag afgeschreven?

    U betaalt uw maandbedrag achteraf via automatische incasso. Het wordt altijd afgeschreven op de 1e werkdag van de volgende maand.
  • Hoe vraag ik een berekening aan voor renteafkoop?

    Wilt u uw rente aanpassen voordat de rentevastperiode eindigt? Dan vraagt u ons om een berekening voor renteafkoop. Bekijk hier het stappenplan rente afkoop
  • Wilt u uw hypotheek geheel aflossen? Vraag bij ons een aflosnota op

    In Mijn Leninginzicht kunt u een 1e berekening aanvragen. Dit heet een voorlopige aflosnota. Deze berekening geeft u een idee van wat het kost om uw hypotheek helemaal af te lossen. U ziet dan ook welke vergoeding wij voor aflossen vragen. Een voorlopige aflosnota verplicht u tot niets.

    Wilt u een definitieve aflosnota? Neem contact met ons op.

  • Ik heb een klacht

    Bent u niet tevreden? Dan zien wij dat als een klacht. 

    U kunt een klacht indienen door ons klachtenformulier in te vullen.
  • Hoe werkt een bouwdepot?

    Zodra wij de akte van de notaris hebben ontvangen, kunt u uw (ver)bouwnota's indienen via Mijn Leninginzicht. U leest alle informatie over bouwdepot hier.
  • Wat gebeurt er met het restant van mijn bouwdepot?

    Bent u klaar met uw verbouwing? Het restant van uw bouwdepot wordt in mindering gebracht op uw hypotheekschuld.
  • Kan ik mijn verbouwspecificatie aanpassen?

    Ja, dat kan. U leest op onze bouwdepot pagina hoe u uw verbouwspecificatie kunt aanpassen. 
  • Kan ik mijn bouwdepot verlengen?

    Een bouwdepot loopt standaard 2 jaar. We informeren u tijdig als het einde van uw bouwdepot nadert. Eventueel kunnen we uw bouwdepot dan verlengen, met maximaal 6 maanden. Tijdens de verlenging krijgt u geen rente over het geld in het bouwdepot.
  • Krijg ik rente over het geld in mijn bouwdepot?

    Ja, u krijgt een rentevergoeding. De rente is gelijk aan uw hypotheekrente. Verlengt u uw bouwdepot na 2 jaar? Dan krijgt u geen rentevergoeding meer.
  • Ik ben al klant bij Syntrus Achmea Hypotheken. Kan ik dan extra geld lenen?

    Ja, dat kan. U kunt onderhands geld opnemen als u een hogere inschrijving heeft op uw 1e hypotheek. Heeft u die niet? Dan kunt u een 2e hypotheek bij ons sluiten.

    Neem contact op met uw hypotheekadviseur om te kijken wat er mogelijk is in uw financiële situatie.

    Let op: is uw 1e hypotheek een Comforthypotheek? Dan kunt u alleen extra geld lenen op basis van de Comfort voorwaarden.
  • Kan ik de hypotheekrente van de belasting aftrekken?

    Dat kan voor iedereen anders zijn. Neem daarom contact op met uw hypotheekadviseur of belastingadviseur. Hij kan u hier meer over vertellen.  
  • Hoe meld ik een overlijden?

    Als er een dierbare overlijdt, is er veel te regelen. Wij begrijpen dat er veel op u af komt. Wij helpen u graag. U vindt alle informatie op de pagina voor nabestaanden
  • Hoe kan ik ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid regelen?

    Voor ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid neemt u contact op met uw hypotheekadviseur. Deze kijkt samen met u of het kan en wat er voor nodig is.
  • Ik heb een aflossingsvrije hypotheek. Kan ik mijn hypotheek in de toekomst nog blijven betalen?

    Op deze pagina leest u meer over aflossingsvrije hypotheken en de risico's. Ook leest u hoe u in actie kunt komen.

    Wilt u liever telefonisch bespreken of u in de toekomst uw hypotheek kunt blijven betalen? En hoe u af kunt lossen? Bel ons. We helpen u graag.
  • Kan ik rentemiddeling aanvragen?

    Nee, rentemiddeling is niet mogelijk bij Syntrus Achmea Hypotheken. Wilt u overstappen op een lagere rente? Dat kan alleen als u de vergoeding in 1 keer betaalt. Neem contact met ons op als u hier meer over wilt weten.
  • Wordt mijn risico-opslag automatisch aangepast?

    Ja, als u (extra) aflost en daardoor in een lagere risicoklasse terecht komt, passen wij automatisch de risico-opslag, en mogelijk ook de rente, voor u aan. Lees hier meer over de risicoklassen en risico-opslag

    Heeft u een hypotheek met NHG of is uw schuld lager dan 60% van de marktwaarde? Dan heeft uw hypotheek geen risico-opslag. 

    Is uw huis meer waard geworden door bijvoorbeeld een verbouwing? Geef het aan ons door. Dan bekijken wij of uw risico-opslag omlaag kan. Lees hier het stappenplan aanpassen risicoklasse
  • Mijn rentevastperiode loopt binnenkort af. Wat moet ik doen?

    U krijgt drie maanden voor het einde van de rentevastperiode een voorstel met een nieuwe rente. U kunt dan kiezen uit verschillende rentevastperiodes. U geeft uw keuze uiterlijk 14 dagen voor het einde van de rentevastperiode aan ons door. U krijgt een bevestiging van uw keuze.
  • Ik heb geen nieuwe rentevastperiode gekozen, wat nu?

    Reageert u niet op ons voorstel voor een nieuwe rentevastperiode? Dan krijgt u automatisch dezelfde rentevastperiode als die u had. 

    Past dit niet binnen de resterende looptijd van uw hypotheek? Dan krijgt u een rentevastperiode die zorgt dat uw rente de rest van de looptijd van de hypotheek vast staat.
  • Mijn hypotheek loopt af. Wat moet ik doen?

    Heeft u een lineaire of annuïtaire hypotheek? Dan heeft u aan het einde van de looptijd uw hele hypotheek afgelost. We informeren u hier tijdig over. Heeft u een andere hypotheek? Dan moet u zelf de hypotheek volledig aflossen. Wilt u dat niet of kunt u dat niet? Bekijk dan samen met uw hypotheekadviseur of verlengen mogelijk is. Dat is onder meer afhankelijk van uw inkomen en de waarde van het huis.
  • Kan ik de risico-opslag van mijn hypotheek verlagen?

    Soms wel. 
    Is uw woning meer waard geworden of heeft u (extra) afgelost op uw hypotheek? Dan kan de risico-opslag, en dus uw rente, mogelijk omlaag. 
    Heeft u een hypotheek met NHG of een hypotheek in de risicoklasse tot en met 60% marktwaarde? Dan heeft u al het laagste tarief.

    Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u hier.
  • Ik heb een hypotheek bij Syntrus Achmea Hypotheken. Is dit een Comforthypotheek of een Basishypotheek?

    Is uw hypotheekakte voor 1 januari 2008 gepasseerd? Dan heeft u altijd een Comforthypotheek. Is uw hypotheekakte later gepasseerd? Kijk dan in uw offerte of u een Basis- of een Comforthypotheek heeft gekozen. U mag ons uiteraard ook even bellen: 020 - 606 58 58.
  • Ik heb een Comforthypotheek. Hoe zet ik de rente opnieuw vast?

    Tijdens de rentebedenktijd kunt u ons een voorstel vragen. Vul hiervoor het formulier in op onze servicepagina.
  • Ik ga verhuizen. Kan ik de rente meenemen?

    Ja, dat kan. Dit zijn onze voorwaarden:

    • De rentevastperiode blijft hetzelfde.
    • De nieuwe hypotheek is maximaal het restant bedrag van de oude hypotheek. Is de nieuwe hypotheek hoger? Dan geldt voor het extra bedrag de actuele rente voor nieuwe hypotheken.
    • De rente van de totale hypotheek kan aangepast worden als de risicoklasse van de nieuwe hypotheek hoger of lager is dan de risicoklasse van de oude hypotheek.
    • De nieuwe hypotheek passeert binnen 6 maanden nadat de oude hypotheek werd afgelost.
  • Heeft u nu een spaar- of levenhypotheek?

    Per 1 april 2017 zijn de fiscale tijdklemmen voor de kapitaalverzekering eigen woning (KEW), spaarrekening eigen woning (SEW), beleggingsrecht eigen woning (BEW) en kapitaalverzekeringen Brede Herwaardering (BHW) vervallen. Dit zijn verzekeringen gesloten tussen 1-1-1992 en 14-9-1999 die niet aangepast is naar een KEW, SEW of BEW. Wij hebben hier de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

    In de toelichting gaan wij in op de KEW. Wat voor de KEW geldt, geldt ook voor de andere hierboven genoemde kapitaalverzekeringen.
  • Wanneer krijg ik mijn registratiecode voor Mijn Leninginzicht?

    U ontvangt tussen 12 juni en 5 juli een brief met uw persoonlijke registratiecode. Het is niet mogelijk om vóór 12 juni een registratiecode op te vragen.
  • Ik wil een wijziging aanvragen in Mijn Leninginzicht, maar ik heb (nog) geen registratiecode ontvangen. Wat nu?

    Heeft u de brief met uw persoonlijke registratiecode nog niet ontvangen en wilt u een wijziging aanvragen in Mijn Leninginzicht? Bel ons. We zoeken uw registratiecode graag voor u op.
  • Waar vind ik mijn nieuwe hypotheeknummer?

    U ontvangt tussen 12 juni en 1 juli een brief met uw nieuwe hypotheeknummer.
  • Wat is mijn contractnummer?

    Het contractnummer is uw nieuwe hypotheeknummer. Let op: U hoeft zelf geen registratiecode voor Mijn Leninginzicht aan te vragen. U ontvangt tussen 12 juni en 1 juli een brief met uw nieuwe hypotheeknummer én uw persoonlijke registratiecode.
  • Waarom kan ik niet meer inloggen op Mijn Syntrus Hypotheek?

    Mijn Syntrus Hypotheek is gesloten omdat wij een nieuw hypotheeksysteem hebben. U kunt uw wijzigingen vanaf nu in uw nieuwe persoonlijke omgeving Mijn Leninginzicht aanvragen.
  • Hoe log ik in op Mijn Leninginzicht?

    U ontvangt een brief van ons. Daarin vindt u een registratiecode en uitleg over hoe u kunt inloggen op Mijn Leninginzicht.
  • Ik ben de registratiecode voor Mijn Leninginzicht kwijt

    Heeft u een brief van ons ontvangen met de registratiecode, maar bent u deze kwijt? 

    U kunt in Mijn Leninginzicht zelf een nieuwe registratiecode aanvragen. Klik op de knop ‘Registreren’ en kies bij ‘Ik heb een registratiecode’ voor ‘Nee'. U ontvangt uw nieuwe registratiecode per post. Dit kan enkele dagen duren.
  • Waar kan ik een Syntrus Achmea hypotheek afsluiten?

    Bij een hypotheekadviseur. Een adviseur bij u in de omgeving vindt u hier. De adviseur zal met u uitzoeken welke hypotheek bij uw situatie past en of een Syntrus Achmea hypotheek voor u de beste keuze is.
  • Kan ik met vragen en wijzigingen ook rechtstreeks terecht bij Syntrus Achmea Hypotheken?

    Dat ligt aan de wijziging. Omdat uw hypotheekadviseur al uw gegevens heeft en daardoor de financiële gevolgen goed kan overzien, verwijzen wij u vaak door naar uw hypotheekadviseur voor een onafhankelijk advies. Daarnaast zijn er ook veel wijzigingen die u zelf via Mijn Leninginzicht kunt doorgeven.
  • Heb ik een overlijdensrisicoverzekering nodig voor een Syntrus Achmea hypotheek?

    Nee.
    Het is wel verstandig om vooraf na te denken over wat er gebeurt met de hypotheek als u komt te overlijden. Of bij het overlijden van uw partner. Laat u daarom goed adviseren over de betaalbaarheid van de hypotheek na overlijden. Zo voorkomt u dat u of uw nabestaanden voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Met een overlijdensrisicoverzekering kunt u ervoor zorgen dat (een deel van) de hypotheek wordt afgelost. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een nabestaandenpensioen. Uw adviseur kan u hier het beste over informeren.