Zorgen over betaling hypotheek

Maakt u zich zorgen over de betaling van uw hypotheek? Neem contact met ons op.
Zorgen over hypotheek

Neem even contact met ons op

Verwacht u dat het lastig wordt om het maandbedrag van uw hypotheek te betalen? U bent niet de enige die dat overkomt. Geldzorgen kunnen allerlei oorzaken hebben. We spreken elke dag klanten die het financieel moeilijk hebben. Gelukkig kunnen we meestal helpen.

Deel uw zorgen met ons

  • Vindt u het handig om meteen te bellen? U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur: 020 606 5513.
  • Stuurt u liever een e-mail? Ons e-mailadres is preventiefbeheer@syntrusachmea.nl.

We begrijpen dat het voor u waarschijnlijk niet makkelijk is om te praten over uw financiële zorgen. Daarom is het goed om te weten dat u contact heeft met een gespecialiseerde medewerker van Syntrus Achmea Hypotheken die begrip heeft voor uw situatie. Onze medewerker helpt u bij het vinden van een haalbare oplossing.

Wat wij voor u kunnen doen

Hulp nodig?

Allereerst bieden we u een luisterend oor. Wat is uw situatie? Waarom maakt u zich zorgen? We oordelen niet. We leven ons in uw situatie in.

 

Alles op een rijtje

We helpen u bij het in kaart brengen van uw financiële situatie. Daarbij gebruiken we een ‘inkomsten/uitgaven-formulier’. Vindt u het lastig om dat in te vullen? Dan krijgt u daar hulp bij.

 

De beste oplossing

Samen met u bekijken we hoe u betalingsproblemen voorkomt. Welke oplossingen zijn er? Wat past het beste bij uw situatie? Samen komen we eruit.

 

Goede afspraken

Hebben we een oplossing gevonden? Dan maken we daarover afspraken. En we houden contact. Zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden.

Alvast wat tips voor u

Test hoe financieel fit u bent

In de test van Geldfit beantwoordt u een paar vragen. Daarna ziet u hoe ‘geldfit’ u bent. En waar u terecht kunt voor advies en hulp. Ook het Nibud kan u op weg helpen, met de ‘FinanciëleGezondheidsCheck’.

 

Ontdek waar uw geld blijft

Het Nibud Persoonlijk Budgetadvies laat zien waar uw geld blijft. U krijgt tips voor betere geldkeuzes. En u ziet hoe u kunt bezuinigen.

 

Maak betaalafspraken

Op de website van zelfjeschuldenregelen ziet u hoe u een realistisch aflosplan maakt voor uw schulden. Inclusief een praktisch stappenplan en handige voorbeeldbrieven. Heeft u juridische hulp nodig? Die biedt het Juridisch Loket.

 

Breng orde in uw administratie

Humanitas en Schuldhulpmaatje helpen bij het ordenen van uw administratie. Een vrijwilliger komt daarvoor bij u thuis.

 

Krijg duidelijkheid over toeslagen

Als uw persoonlijke situatie verandert, heeft u mogelijk recht op zorgtoeslag of een andere toeslag. Misschien komt u ook in een lagere belastingschijf terecht. Op de website van de Belastingdienst vindt u informatie over wat de verandering van uw financiële situatie kan betekenen.

 

Schakel schuldhulp in

Als financiële problemen steeds groter worden, biedt uw gemeente hulp. Bel uw gemeente en vraag naar schuldhulpverlening. Of bel gratis de Nederlandse schuldhulproute 0800-8115.

Veelgestelde vragen bij financiële zorgen

  • Kan ik de incassodatum wijzigen?

    Dat kan helaas niet. De incasso vindt altijd plaats op de eerst dag van de maand. Valt dit in een weekend? Dan vindt de incasso plaats op de eerste werkdag erna.
  • Ik had te weinig saldo waardoor de incasso niet is gelukt. Wat nu?

    U kunt het bedrag zelf overmaken naar rekeningnummer NL19 RABO 0324 1422 85 op naam van Stichting PVF Particuliere Hypothekenfonds. Vergeet niet het nummer van uw hypotheek erbij te zetten. Hoe u kunt betalen leest u trouwens ook in de betalingsherinnering die u per post ontvangt.
  • Kan ik een betalingsregeling treffen als dat nodig is?

    Ja, dat is vaak een goede oplossing bij tijdelijke betalingsproblemen. Neem gerust contact met ons op om te overleggen over een passende betalingsregeling.
  • Kan ik uitstel van betaling krijgen als dat nodig is?

    Bij tijdelijke betalingsproblemen kan uitstel van betaling mogelijk zijn. Neem contact met ons op om te bespreken of dit in uw situatie geldt.
  • In hoeveel termijnen moet ik een eventuele achterstand terugbetalen?

    Dat hangt af van uw situatie. We streven ernaar haalbare betalingsafspraken met u te maken.
  • Ik heb een hypotheek met NHG. Helpt NHG mij als ik een betalingsachterstand heb?

    Nationale Hypotheek Garantie (NHG) denkt met u mee en kijkt samen met ons of hoe de hypotheek weer betaalbaar kan worden. NHG biedt ook een ‘Woonlastenfaciliteit’. Dat is een overbruggingslening voor tijdelijke financiële problemen door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, relatiebeëindiging of het overlijden van een partner. Is verkoop van de woning de enige mogelijkheid? En is de opbrengst lager dan de hypotheek? Dan kan NHG, onder voorwaarden, de restschuld kwijtschelden. Kijk voor meer informatie op de website van NHG. Of neem contact met ons op.
  • Gaat Syntrus Achmea Hypotheken mijn woning verkopen als ik de hypotheek niet meer kan betalen?

    We zoeken eerst naar een manier om de hypotheek voor u betaalbaar te maken. Is het echt niet mogelijk om de betalingsproblemen goed op te lossen? Dan kunnen we met u overleggen over verkoop van de woning.
  • Wat betekent een BKR-registratie?

    Als iemand meer dan 3 maandbedragen achterloopt met hypotheekbetalingen, moeten we dit melden bij het BKR. Als de achterstand is weggewerkt, blijft de melding nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR. Dat kan gevolgen hebben als u ergens een krediet aanvraagt.

Goed om te weten

Heeft u al een betalingsachterstand?


Neem snel contact met ons op. We zoeken samen met u een oplossing voor de achterstand.
> Lees meer

Uw woning verkopen met verlies


Soms is verkoop van de woning de beste oplossing bij financiële problemen. Wat komt daar bij kijken?
> Lees meer