Betalingsachterstand

Betalingsachterstand, wat nu?
Betalingsachterstand

Hulp in een moeilijke periode

Lukt het niet meer om uw hypotheek te betalen? Financiële tegenslag kan iedereen overkomen. Ook in zo’n moeilijke periode helpen wij u graag. Met begrip voor uw situatie. En met concrete oplossingen.

Deel uw financiële problemen met ons

  • Vindt u het handig om meteen te bellen? U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur: 020 606 5512.
  • Stuurt u liever een e-mail? Ons e-mailadres is debiteurenbeheer@syntrusachmea.nl

We begrijpen dat het voor u waarschijnlijk niet makkelijk is om te praten over uw financiële situatie. Daarom is het goed om te weten dat u contact heeft met een gespecialiseerde medewerker van Syntrus Achmea Hypotheken. Onze medewerker helpt u bij het vinden van een haalbare oplossing.

Wat wij voor u kunnen doen

Hulp in een moeilijke tijd

Allereerst bieden we u een luisterend oor. Hoe komt het dat u de hypotheek niet meer kunt betalen? We oordelen niet. We leven ons in uw situatie in.

Alles op een rijtje

We helpen u bij het in kaart brengen van uw financiële situatie. Daarbij gebruiken we een ‘inkomsten/uitgaven-formulier’. Vindt u het lastig om dat in te vullen? Dan krijgt u daar hulp bij.

De beste oplossing

Samen met u bekijken we hoe u de betalingsachterstand kunt inlopen. Welke oplossingen zijn er? Wat past het beste bij uw situatie? Samen komen we eruit.

Goede afspraken

Hebben we een oplossing gevonden? Dan maken we daarover afspraken. En we houden contact. Zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden.

Alvast wat tips voor u

Test hoe financieel fit u bent

In de test van Geldfit beantwoordt u een paar vragen. Daarna ziet u hoe ‘geldfit’ u bent. En waar u terecht kunt voor advies en hulp. Ook het Nibud kan u op weg helpen, met de ‘FinanciëleGezondheidsCheck’.

 

Ontdek waar uw geld blijft

Het Nibud Persoonlijk Budgetadvies laat zien waar uw geld blijft. U krijgt tips voor betere geldkeuzes. En u ziet hoe u kunt bezuinigen.

 

Maak betaalafspraken

Op de website van zelfjeschuldenregelen ziet u hoe u een realistisch aflosplan maakt voor uw schulden. Inclusief een praktisch stappenplan en handige voorbeeldbrieven. Heeft u juridische hulp nodig? Die biedt het Juridisch Loket.

 

Breng orde in uw administratie

Humanitas en Schuldhulpmaatje helpen bij het ordenen van uw administratie. Een vrijwilliger komt daarvoor bij u thuis.

 

Krijg duidelijkheid over toeslagen

Als uw persoonlijke situatie verandert, heeft u mogelijk recht op zorgtoeslag of een andere toeslag. Misschien komt u ook in een lagere belastingschijf terecht. Op de website van de Belastingdienst vindt u informatie over wat de verandering van uw financiële situatie kan betekenen.

 

Schakel schuldhulp in

Als financiële problemen steeds groter worden, biedt uw gemeente hulp. Bel uw gemeente en vraag naar schuldhulpverlening. Of bel gratis de Nederlandse schuldhulproute 0800-8115.

Veelgestelde vragen bij betalingsproblemen

  • Hoe kom ik te weten hoe groot mijn betalingsachterstand is?

    U vindt uw betalingsachterstand in Mijn Leninginzicht. U kunt het ook aan ons vragen. Telefonisch: 020 606 5512 of met een e-mail: debiteurenbeheer@syntrusachmea.nl

  • Hoe kan ik een achterstallig bedrag overmaken?

    U kunt het bedrag zelf overmaken naar rekeningnummer NL19 RABO 0324 1422 85 op naam van Stichting PVF Particuliere Hypothekenfonds. Vergeet niet het nummer van uw hypotheek erbij te zetten.
  • Wat gebeurt er als een schuldeiser beslag legt op mijn woning?

    Een schuldeiser kan proberen om de schuld te incasseren via beslag op de woning en de woning te laten veilen. Als dat gebeurt, wordt met de opbrengst eerst de hypotheek afgelost zolang er geen kosten zijn van de Vereniging van Eigenaren of zakelijke lasten (Bijv. Waterschap). Deze kosten moeten eerst afbetaald worden. Daarna wordt pas de schuld bij de schuldeiser afgelost.

    Blijft er dan nog geld over, dan is dat geld voor u. Maar de opbrengst van een veiling is over het algemeen niet hoog. Vaak niet genoeg om de hypotheek af te lossen. Dan is er ook geen geld over voor de schuldeiser. Neem altijd zo snel mogelijk contact met ons op als er beslag wordt gelegd op uw woning: 020 606 5513.
  • Kan ik een betalingsregeling treffen als dat nodig is?

    Ja, dat is vaak een goede oplossing bij tijdelijke betalingsproblemen. Neem gerust contact met ons op om te overleggen over een passende betalingsregeling.
  • Kan ik uitstel van betaling krijgen als dat nodig is?

    Bij tijdelijke betalingsproblemen kan uitstel van betaling mogelijk zijn. Neem contact met ons op om te bespreken of dit in uw situatie geldt.
  • Wat gebeurt er als ik mijn betalingsregeling niet kan nakomen?

    Het kan zijn dat een betalingsregeling toch niet haalbaar blijkt. Neemt u dan direct contact met ons op. We zoeken dan samen een andere oplossing.
  • In hoeveel termijnen moet ik een eventuele achterstand terugbetalen?

    Dat hangt af van uw situatie. We streven ernaar haalbare betalingsafspraken met u te maken.
  • Ik heb een hypotheek met NHG. Helpt NHG mij als ik een betalingsachterstand heb?

    Nationale Hypotheek Garantie (NHG) denkt met u mee en kijkt samen met ons of hoe de hypotheek weer betaalbaar kan worden. NHG biedt ook een ‘Woonlastenfaciliteit’. Dat is een overbruggingslening voor tijdelijke financiële problemen door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, relatiebeëindiging of het overlijden van een partner. Is verkoop van de woning de enige mogelijkheid? En is de opbrengst lager dan de hypotheek? Dan kan NHG, onder voorwaarden, de restschuld kwijtschelden. Kijk voor meer informatie op de website van NHG. Of neem contact met ons op.
  • Schakelt Syntrus Achmea Hypotheken een deurwaarder in als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen?

    Nee. En we leggen ook geen beslag op uw loon. Voorwaarde is wel dat u ons volledig inzicht geeft in uw financiën en dat u zich houdt aan de afspraken die u met ons maakt.
  • Gaat Syntrus Achmea Hypotheken mijn woning verkopen als ik de hypotheek niet meer kan betalen?

    We zoeken eerst naar een manier om de hypotheek voor u betaalbaar te maken. Is het echt niet mogelijk om de betalingsproblemen goed op te lossen? Dan kunnen we met u overleggen over verkoop van de woning.
  • Wordt mijn woning geveild als ik een grote betalingsachterstand heb?

    Nee, we zullen uw huis nooit veilen als u de gemaakte afspraken nakomt en de woning volgens de taxateur en makelaar voor een reële vraagprijs actief te koop staat. Als er geen andere oplossing is dan verkoop van uw woning dan gebeurt dat in overleg met u. Daarbij gaan we ervan uit dat u de woning zelf verkoopt, met hulp van een taxateur en een makelaar. Belangrijk is dat u zich houdt aan de afspraken met ons.
  • Ik heb meerdere schulden. Houdt Syntrus Achmea Hypotheken daar rekening mee?

    Ja, wij houden daar rekening mee. Daarom is het belangrijk dat u inzicht geeft in uw schulden en uw inkomsten en uitgaven.
  • Wat betekent een BKR-registratie?

    Als iemand meer dan 3 maandbedragen achterloopt met hypotheekbetalingen, moeten we dit melden bij het BKR. Als de achterstand is weggewerkt, blijft de melding nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR. Dat kan gevolgen hebben als u ergens een krediet aanvraagt.

Goed om te weten

Geen betalingsachterstand, wel zorgen?


Gaat er iets veranderen in uw persoonlijke of financiële situatie? Voorkom betalingsproblemen.
> Lees meer

Uw woning verkopen met verlies


Soms is verkoop van de woning de beste oplossing bij financiële problemen. Wat komt daar bij kijken?
> Lees meer