In de
media wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan grootschalige
hypotheekfraude. Deze zomer werd een grote fraudezaak in Amsterdam blootgelegd,
maar het probleem speelt niet alleen in de Randstad. Hypotheekfraude neemt
landelijk toe. Ook u als adviseur kunt te maken krijgen met fraudepogingen. Hoe
kunt u dit herkennen en wat kunt u het beste doen?
Inkomensfraude
bij zelfstandigen
Veel berichten in de media zijn gericht op inkomensfraude bij zelfstandigen. Het
gaat dan bijvoorbeeld om zelfstandigen met een ongebruikelijke inkomensstijging.
Ook kan het gaan om consumenten die bewust arbeidsovereenkomsten, loonstroken
en werkgeversverklaringen vervalsen. Het is voor u als adviseur of voor
geldverstrekkers lastig om fraude direct te herkennen.
Gevolgen voor de adviseur
U kunt onbewust betrokken raken bij een fraudepoging van een klant, wat
risico’s met zich meebrengt. Als geldverstrekker zijn wij verplicht elke vorm
van fraude te melden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarnaast
wordt de fraude geregistreerd in het interne en externe verwijzingsregister. In
het slechtste scenario kan dit zelfs leiden tot intrekking van uw vergunning.
Gevolgen voor de klant
Voor de klanten die fraude plegen zijn de gevolgen ook groot. Zo kan de
hypotheek tussentijds worden beëindigd, wat betekent dat de klant een
vergoeding moet betalen voor de vervroegde aflossing van de lening. Daarnaast
wordt de klant geregistreerd in zowel interne als externe verwijzingsregisters
en er kan een strafrechtelijk onderzoek worden gestart.
Uw rol als adviseur en de rol van verstrekker
Als adviseur is het belangrijk om alert te blijven. Aanzienlijke
inkomensstijgingen of stijgingen in eigen middelen binnen een korte tijd kunnen
verdacht zijn. Stel in dit soort situaties vooral vragen en vraag hierbij ook
door. Heeft u twijfels of vermoedens dat er iets niet klopt? En heeft u de
aanvraag al ingediend? Neem dan contact op met ons of de betreffende
geldverstrekker. Samen kunnen we dan onderzoeken wat er mogelijk aan de hand
is.